Informatie bij de werken van Gerke Procee
U vindt hier de informatie die Gerke over ieder van zijn werken in het museum graag met u wil delen. De nummers komen overeen met de nummers die u in de zaal vindt.

6 | Fertochte wjerspegeling
2023 | Inkttekening digitaal gekleurd | 38×48 cm.
Na een lange dag van intensief onderzoek was hij uitgeput en besloot hij een pauze te nemen bij het water om even tot rust te komen. Hij vond een rustig plekje aan de oever, deed zijn mutsje af en trok zijn slippertjes uit. Hij leunde achterover tegen een bosje en sloot zijn ogen.Terwijl hij daar lag te rusten merkte hij iets vreemds op. Achter hem bewoog er iets in de bosjes.
Verbaasd draaide hij zich om en zag tot zijn verbazing een andere versie van zichzelf uit een andere tijdsboog en dimensie tevoorschijn komen. Deze andere versie van G3D zag er bijna hetzelfde uit als hijzelf maar er waren subtiele verschillen in zijn kleding en uiterlijk.
G3D was verbaasd en een beetje geschrokken. Hij realiseerde zich dat hij in een ontmoeting was beland met een andere versie van zichzelf uit een parallelle dimensie. Beide G3D’s keken elkaar
verbaasd aan niet wetende wat te zeggen. Ze hadden dezelfde kennis en ervaring maar waren toch op een andere manier gevormd door de gebeurtenissen in hun eigen dimensies.
G3D, geschrokken door de ontmoeting met zijn parallelle evenbeeld, realiseerde zich dat een dergelijke interactie gevaarlijk kon zijn. Hij wist dat ontmoetingen tussen verschillende versies van dezelfde persoon uit verschillende dimensies riskant kunnen zijn en tot onvoorspelbare gevolgen kunnen leiden. Een scheur in de dimensie kon ontstaan en hen letterlijk platdrukken. Met een plotselinge golf van adrenaline sprong G3D in zijn slippers en zette het op een rennen als nooit tevoren. Zijn hart bonkte in zijn keel terwijl hij door het bos rende. Zijn mutsje was hij in zijn haast vergeten. Hij keek niet achterom maar bleef rennen, vastberaden om zo ver mogelijk weg te zijn van zijn parallelle zelf.

7 | It Piltsje
2022 | Inkttekening digitaal gekleurd | 38×48 cm
De zoektocht naar het onbekende eindigt bij een muur waar een groot levend hoofd de aandacht trekt van de reizigers.
De enige manier om verder te gaan met de zoektocht is door een pilletje in de mond van Shrek te gooien. Ze gooien het pilletje in de mond van Shrek waardoor hij rook gaat afblazen.
Misschien valt hij hierdoor in slaap en wie weet opent er dan een portaal zodat ze verder kunnen gaan met hun zoektocht.
De gesneuvelde robot heeft ook geprobeerd het raadsel op te lossen maar zo te zien is dit niet gelukt.

8 | Kloppet it Noch
101 x 125 cm | 2022 | Acrylverf op houten paneel | Mixed media
“Kloppet it noch” is een werk dat als vanzelf is gegroeid. Terwijl de kunstenaar bezig was met een ander meer gefocust werk, dienden nieuwe ideeën zich steeds aan. Om die focus te behouden werden die losse ingevingen op dit paneel vastgelegd. Zo ontstond dit schilderij. Een chaotisch samenspel van vormen, kleuren en figuren.
In het werk zien we vier figuren die over en door elkaar heen bewegen. Bij twee van hen kun je door kleine openingen in hun borst naar binnen kijken en de ingewanden en het hart zien. Dit roept de vraag op: klopt het hart nog, leeft het nog? Maar de titel kan ook slaan op de vraag of het werk zelf “klopt” met zoveel chaos en overlappende figuren.
Deze chaos en rauwe uitstraling maken het werk krachtig en uniek. Het toont niet alleen de worsteling met ideeën, maar ook hoe kunst kan ontstaan uit toevallige momenten. “Kloppet it noch” is een vraagstuk aan spontaniteit die de vrijheid om te laten ontstaan wat moet ontstaan.

9 | Hannelspost yn’e woastyn
2022 | Inkttekening digitaal gekleurd | 38×48 cm
Op deze barre planeet zijn om de 500km kleine handelsposten te vinden. Als G3D met zijn chauffeur in hun jeep bij de handelspost aankomen komen ze erachter dat deze handelsposten midden in de woestijn bekend staan om een eeuwenoude delicatesse die geserveerd wordt in een schedel.
Schedelsap is een warme drank die wordt gemaakt door infusie van gedroogde bladeren en een veel voorkomende larve die zich verstopt in het zand. Schedelsap bestaat voornamelijk uit water. De samenstelling van dat water is bijgevolg van belang. Het water is van invloed op het oplossingsvermogen van de larve. Het water zal dus in hoge mate de smaak en het aanzicht bepalen.

15 | Wachter fan de Nij Wrâld
2024 | Inkttekening digitaal gekleurd | 38×48 cm
Diep in een stille koele grot zit een imposante vleermuis, groot en robuust met gesloten ogen alsof hij slaapt of diep in zichzelf gekeerd is. Zijn donkere massieve lichaam rust zwaar op de grond als een stille wachter die zowel rust als spanning oproept. Deze slapende reus symboliseert de corona pandemie. Een tijd waarin het leven plotseling vertraagde en de wereld voor velen onherkenbaar veranderde. Zijn gesloten ogen en de manier waarop hij zijn dikke buik omklemt met beide klauwen, suggereren dat de vleermuis misschien net een grote maaltijd achter de rug heeft en nu tevreden indommelt. Het straalt een rustige bijna voldane sfeer uit alsof deze stille wachter zich na het stillen van zijn honger helemaal heeft overgegeven aan zijn sluimer in het hart van de grot.
Op een kleine afstand zit een figuur bekend als G3D in een bijna hypnotische concentratie. Met zijn schetsboek in de hand bestudeert hij de vleermuis alsof hij iets probeert te zien wat voor anderen verborgen blijft. Elke lijn, elke schaduw van de slapende wachter brengt G3D dichter bij een diep begrip van wat komen gaat. Er zit iets mysterieus in de manier waarop hij het tafereel vastlegt. Een vooruitziendheid alsof hij zich realiseert dat de wereld zoals hij die kende niet meer zal zijn zoals voorheen. Misschien vangt G3D een glimp op van de toekomst. Van de veranderingen die zich onzichtbaar voor velen al aandienen in de stilte van de grot.
De ruimte om hen heen is gehuld in zachte koele blauwtinten die de grot vullen met een gevoel van rust en melancholie. Dit blauw roept niet enkel kilte op maar ook een verstild soort troost alsof het ons herinnert aan de lange eenzame momenten waarin velen van ons hun leven en identiteit opnieuw onder de loep namen. Het blauw voegt een bijna etherische laag aan het werk toe die zowel de afzondering als de introspectie van die tijd weerspiegelt. In de grot waar geluiden gedempt en schaduwen zwaar lijken ervaren we een deel van de verlatenheid en de tijdloze stilte die de pandemie ons bracht.
En zo blijft de vraag hangen als een echo in deze blauwe wereld:
Hoe heeft deze slapende wachter jouw wereld veranderd?

16 | Ôfgryslike Bert
40×50 | 2022 | Acrylverf op karton
In dit kunstwerk wordt Bert ontdaan van zijn zachte façade. Geen glimlach, geen speelse interacties met Ernie – hier zien we hem zoals hij werkelijk is. Een mannetje dat zijn ongenoegen en frustraties niet langer kan verhullen. Zijn scherpe trekken en kille blik tonen een dieper, rauwer zelf: de “ôfgryslike” waarheid achter het masker.
Dit werk daagt ons uit om stil te staan bij de spanning tussen hoe we ons voordoen en wie we diep vanbinnen zijn. Het schreeuwt ongemakkelijkheid en eerlijkheid en laat zien dat zelfs de meest vertrouwde figuren duisternis in zich dragen.
“Ôfgryslike Bert” onthult het ware gezicht van een ogenschijnlijk eenvoudig personage. Een gezicht dat we misschien liever niet hadden gezien,maar dat ons toch dwingt om te kijken.

17 | Sit der noch libben yn?
60 x 60 cm | 2025 | Mixed Media
In dit werk wordt de fragiele grens tussen leven en dood onderzocht. Een figuur ligt stil, zijn kwetsbaarheid benadrukt door de hand die met een stokje in hem prikt, alsof iemand wil bevestigen of er nog beweging is – of misschien, of er nog hoop is.
Boven het lichaam zweven twee kleine figuurtjes: misschien een engeltje en een duiveltje, klaar om over het lot van de ziel te beslissen. Of zijn het juist de ontsnappende zielen zelf die zich al losmaken van het lichaam?

18 | G3D
±130 x 120 cm | 2024 | Sculptuur papier machee,
G3D staat voor Gerke in de 3e Dimensie.
Heeft ook in de scriptie van de kunstenaar een grote rol gespeeld.

19 | Tiidsklove
120x120cm | Acrylverf op doek | 2024
Tijdens het creëren van dit werk heb ik me verdiept in de periode dat een van de eerste vrouwelijke kunstenaars binnen de Sint Lucas vereniging mocht werken. Hoewel er een grote kloof is tussen onze stijlen en tijdperken probeerde ik hun wereld en creatieve processen te ontdekken. Het contrast tussen toen en nu maakt het verschil zichtbaar maar brengt ook een verbinding tot stand. Dit schilderij weerspiegelt mijn zoektocht naar de vrouwelijke kracht binnen de vereniging en de manier waarop hun werk mij inspireert.

20 | Flecht troch it stof
2023 | Inkttekening digitaal gekleurd | 38×48 cm
In een wereld ver verwijderd van de onze, in een eindeloze woestijn waar de horizon de enige metgezel was, liep een bijzondere figuur genaamd G3D. Zijn tred was vastberaden, zijn ogen keken met een mengeling van verwondering en vastberadenheid uit over het uitgestrekte landschap dat voor hem lag.G3D was niet zoals de mensen die we kennen. Zijn proporties waren subtiel anders, een teken van de mysterieuze transformatie die hem had veranderd in deze nieuwe wereld. Om hem heen zweefden gewone mensen met hun normale verhoudingen, maar er was een ongewoonheid in hun bewegingen. Ze leken te zweven, maar bij nader inzien ontdekte je de onzichtbare haken die hen vasthielden, als marionetten in een onzichtbaar spel.
Het intrigerende aan G3D was zijn vermogen om vrij door deze wereld te bewegen zonder vast te zitten aan die onzichtbare draden. Het was alsof hij een manier had gevonden om zijn transformatie te omarmen zonder zijn vrijheid te verliezen. Maar terwijl hij voortging vroeg hij zich af of zijn geluk stand zou houden. Kon het zijn dat zijn transformatie ooit zou veranderen net als de anderen om hem heen? Zou hij uiteindelijk ook gevangen worden door die onzichtbare draden?
G3D bleef lopen, vastbesloten om zijn vrijheid te behouden terwijl de anderen zweefden in hun ogenschijnlijke gevangenschap. De vragen bleven in de lucht hangen net als de figuren in de woestijn. Wachtend op antwoorden die misschien nooit zouden komen.

21 | Ferlies fan Eigenens
2024 | Inkttekening digitaal gekleurd | 38×48 cm
Achter een kleine spleet staat een figuurtje stil, maar met een blik vol verlangen naar wat zich aan de andere kant bevindt. In deze verstilde pose schuilt een diepere betekenis: het werk onderzoekt de drang om te zoeken naar wat onbereikbaar lijkt naar dat zogenoemde “groenere gras” aan de overkant. Het figuur “gevangen in zijn eigen fascinatie voor een andere wereld” tuurt naar een perfectie die hij zich slechts kan voorstellen. In zijn gedachten is die andere wereld mooier, beter en bevredigender dan in zijn eigen werkelijkheid. Maar die blik naar buiten blijkt verraderlijk.
Door de smalle opening ziet hij slechts een fragment van het geheel genoeg om zijn verlangen aan te wakkeren maar ontoereikend om de waarheid te zien. Terwijl hij zich verliest in de gedachte aan een andere versie van zichzelf, groeit in hem de wens om iemand anders te worden. Hij wil ontsnappen, veranderen en zich losmaken van wie hij is. Maar die poging tot vlucht – naar een leven dat hij niet kent en een identiteit die niet van hem is – eist een tol. Zijn hoofd barst als het ware uiteen; Een explosie die staat voor de mentale en emotionele druk van het loslaten van de eigen werkelijkheid.
Het werk is een krachtige reflectie op de zelfontkenning en de destructieve kracht van het altijd “elders” willen zijn. In onze maatschappij worden we voortdurend geconfronteerd met beelden van succes, geluk en perfectie die vaak slechts oppervlakkige lagen zijn. Sociale media, advertenties en maatschappelijke verwachtingen houden ons een beeld voor waarin alles elders beter lijkt waardoor we soms vergeten naar binnen te kijken.
In dit werk wordt dit figuur eraan herinnerd hoe gevaarlijk het is om zijn eigen identiteit en kern te onderdrukken. De scheiding die de spleet vormt tussen het figuur en zijn verbeelde ideaal benadrukt de afstand tussen de werkelijkheid en de illusie.
In de zoektocht naar iets beters verliezen we onszelf soms en vergeten we dat ware vervulling vaak begint bij acceptatie van wie we al zijn.

22 | Oase fan rêst
2023 | Inkttekening digitaal gekleurd | 38×48 cm
In dit specifieke stuk illustreert de kunstenaar de bron van ultieme rust die onder water te vinden is, en hoe dit gevoel ook ervaren kan worden terwijl je onder een douche staat. Het doet de kunstenaar denken aan de tijd dat ze als klein kind voor het eerst gingen zwemmen, onder water zaten en om zich heen keken om te genieten van het uitzicht en de rust onder het wateroppervlak. Voor anderen kan een wandeling door het bos een soortgelijk gevoel van rust geven.
De kunstenaar heeft deze twee elementen (de rust van het onderwater zijn en de schoonheid van een boswandeling) in deze illustratie gecombineerd. De gebruikte felle kleuren geven het geheel een dromerig effect, alsof je door een roze bril kijkt. Door het creatieve proces van illustratie te gebruiken als middel tot zelfexpressie, kan de kunstenaar de wereld verkennen en begrijpen en ideeën en emoties overbrengen op een manier die taal- en culturele barrières overstijgt.

24 | Ferdôvje
122×122 cm | 2022 | Acrylverf op houten paneel
“Ferdôvje” (Fries voor “Verdovend”)
“Ferdôvje” verbeeldt een verward persoon die gevangen zit in innerlijke onrust en verwarring. De emoties van deze persoon zijn moeilijk te doorgronden; ze lijken opgesloten in een lichaam dat niet in staat is om duidelijk te maken wat er van binnen speelt. De rode achtergrond versterkt de spanning – het intense rood symboliseert zowel onrust als de emotionele druk die voortdurend op de verwarde persoon rust.
Een belangrijk detail is de vervaging van het hoofd, vooral rond de mond. Dit geeft aan dat de persoon moeite heeft om te praten over zijn of haar problemen. Het onvermogen om de innerlijke verwarring in woorden uit te drukken wordt weerspiegeld in deze subtiele vervaging. De gedachten blijven vaag en onuitgesproken, alsof ze verstopt zijn achter een muur van stilte.
De titel “Ferdôvje” verwijst naar de verdovende middelen die voor sommige mensen tijdelijk verlichting kunnen brengen in de chaos van hun emoties. Voor deze persoon lijkt het alsof alleen een verdoving de verwarring kan kalmeren, zelfs al is dat slechts voor een korte tijd. Het schilderij roept vragen op over de afhankelijkheid van verdoving als een uitweg voor innerlijke onrust, en het voortdurende gevecht om de eigen emoties te begrijpen en te delen.
De rode achtergrond versterkt de spanning verder en staat in contrast met het verlangen naar verdoving. Het voelt alsof de wereld van binnen in brand staat, terwijl de persoon wanhopig zoekt naar een manier om de innerlijke storm te bedwingen. “Ferdôvje” laat zien hoe het zoeken naar rust soms kan botsen met het onvermogen om je ware gevoelens te uiten.

25 | De naekende hipper
2022 | Inkttekening digitaal gekleurd | 38×48 cm.
De buitenaardse versnaperingen in deze wereld werken anders dan hoe wij ze kennen.
Meteen beginnen deze versnaperingen te werken en verdoven bepaalde delen van je hersenen waardoor je gaat hallucineren.
Deze bargast is daardoor helemaal uit zijn dak gegaan en rent midden in de nacht naakt de bar uit niet wetende dat hij in de rats zit omdat hij achtervolgd gaat worden door de rattenkoningin.

26 | Telebûkje
186,5 x 126,5cm inclusief lijst | Acrylverf op doek | 2024
In dit kunstwerk wordt de kijker uitgedaagd om na te denken over de ware identiteit van de Teletubbie. De afbeelding toont een Teletubbie met een afgezet hoofd, waaronder een menselijk gezicht tevoorschijn komt. Dit gezicht heeft een neutrale, bijna melancholische uitdrukking die vragen oproept: wat voor gevoelens heeft deze persoon?
Het afgenomen hoofd symboliseert de ontmaskering van sociale verwachtingen. Terwijl de Teletubbies normaal gesproken vreugde uitstralen, onthult dit werk de innerlijke strijd van de persoon die zich in het kostuum bevindt. De neutrale uitdrukking suggereert dat de vreugde die van de buitenkant komt, vaak niet overeenkomt met de werkelijkheid van de persoon erachter. Dit roept vragen op over de druk om aan verwachtingen te voldoen en de schaduwkant van een leven vol vrolijkheid.
Het kunstwerk nodigt ons uit om de lagen van emotie en identiteit te verkennen, en biedt een reflectie op onze eigen verhalen. Het benadrukt dat onder de façade van onschuld en geluk vaak verborgen twijfels en gevoelens van eenzaamheid liggen. Dit zorgt ervoor dat we ons afvragen hoe vaak we onszelf dwingen om een rol te spelen, om ons aan te passen aan wat anderen van ons verwachten.
Met elke blik worden we aangemoedigd om verder te kijken dan de oppervlakte en de complexiteit van menselijkheid te omarmen. Het herinnert ons eraan dat achter elke glimlach vaak een diepere waarheid schuilgaat, en dat kwetsbaarheid een essentieel onderdeel van de menselijke ervaring is. Door deze onthulling kunnen we ons verbonden voelen met de verhalen van anderen, en worden we aangemoedigd om onze eigen authentieke zelf te omarmen.

27 | Oerfloediche Ûtskroevenheid
150 x 200 cm | 2019 | Acrylverf op linnen (in wording)
In dit werk komt een groteske en eigenzinnige versie van “Het Laatste Oordeel” tot leven. Centraal zweeft Ronald McDonald op een wolkje als een absurde profeet van de consumptiemaatschappij. Zijn stralende glimlach lijkt onaangedaan door de chaos die zich om hem heen afspeelt.
Engeltjes dwalen door de scène. Hun onschuld wordt aangetast door aardse verleidingen. Eén engeltje houdt een zak marihuana vast alsof het heilige en het profane hier bewust met elkaar worden vermengd. De rauwe, onafgewerkte delen van het werk onthullen de twijfels en het proces van de kunstenaar waarbij schetsmatige lijnen en incomplete vlakken juist kracht geven aan het verhaal.
“Oerfloediche Ûtskroevenheid” is een satirische en uitdagende reflectie op overvloed, heiligheid en de vervagende grenzen tussen het sublieme en het alledaagse. De onafgemaakte staat benadrukt de kwetsbaarheid en absurditeit van de wereld die wordt afgebeeld.