Informatie bij de werken van Mooniq Priem
U vindt hier de informatie over de werken in het museum die Mooniq graag met u wil delen. De nummers voor de titels komen overeen met de nummers die u op de looplijst en in de zaal vindt.

4 | Elly Gertzen uit Portretten in Peppelrode | 2017
Materiaal: gips
Maatvoering 32 h x 27 cm b x 21 d cm.
Dit portret komt uit Portretten uit Peppelrode, een reeks van 10 portretten van en een korte documentaire die Mooniq maakte tijdens haar artist-in-residence-periode in het Kunstblok Eindhoven.
Mooniq ontmoette Elly Gerzen (86) op een gesloten afdeling voor dementie. Toen Elly model zat, begreep ze niet helemaal wat de bedoeling was, maar ze nam vanzelf een prachtige, natuurlijke pose aan. Mooniq wist dat hun gezamenlijke concentratie niet lang stand zou houden en maakte haar portret binnen anderhalf uur.
Voor dit werk kreeg Mooniq een een eervolle vermelding van De Nederlandse Portretprijs in 2017.
Bekijk de volledige film (én een korte trailer).
I am not my body – algemene informatie
Het eerste wat opvalt in deze serie van zes werken, is dat de mensen op deze wereldberoemde schilderijen zoals het Melkmeisje van Vermeer, bloot zijn. Doordat deze iconische persoonlijkheden naakt zijn, zijn ze deels ontdaan van hun persoonlijkheid en zie je plotseling ‘gewone’ mensen van vlees en bloed. Desondanks vertelt de titel een andere boodschap over het lichaam. De titel is dan ook het uitgangspunt om deze werken te creëren, en is essentieel voor de boodschap:
I am not my personality I am not my body I am Spirit
Met dit werk vertelt Mooniq dat je niet je lichaam bent, maar de waarnemer ervan. Je bent geen ‘klein ikje’ dat na een minuut of honderd jaar verdwijnt als een zak huid en botten. Je bent oneindig bewustzijn, dat een ervaring opdoet via het tijdelijke ‘voertuig’ dat ons lichaam is. Door ons te identificeren met ons lichaam en onze persoonlijkheid, ontkennen we ons ware Zelf. Met deze uitbreiding van bewustzijn wil ze met dit werk een uitnodiging geven om een groter gebied van mogelijkheden en waarschijnlijkheden toe te laten.

5 | I am not my body #6 – Dienstmaagd met een Haas | 2024
Materiaal: Hoogwaardige print in expo antieke lijst
Maat: 28,4 h x 23,9 b cm.
€ 1.100 te koop in baklijst (zoals de rest in de reeks)
Ik heb deelgenomen aan het tv programma de Gezonken Meesters.van Omroep Max. De aflevering waar ik in te zien ben, gaat over de Dienstmaagd met een Haas, van Gabriel Metsu en werd uitgezonden op 2 februari 2025 op NPO 1 bij Omroep MAX.
Je zou misschien verwachten dat het blote lichaam van deze jonge vrouw een reactie is op de verborgen erotiek in Metsu’s werk. Toch draait dit werk niet om erotiek, want het lichaam speelt hier een andere rol dan begeerte. Dit wordt onderstreept door de Latijnse boodschap op het muurtje: “Non sum persona mea, non sum corpus meum, spiritus sum”, wat betekent: “Ik ben niet mijn persoonlijkheid, ik ben niet mijn lichaam, ik ben geest.”
Op deze manier onthult Mooniq in dit werk ‘de naakte waarheid’ over wie wij als mensen in wezen zijn: een godsvonk, een spiritueel wezen dat een tijdelijke ervaring opdoet via het lichaam.
De dode haas symboliseert vergankelijkheid, maar in deze versie wordt hij niet gevild—hij wordt liefdevol vastgehouden door de dienstmaagd. Zij weet dat de haas zijn lichaam niet is, en dat zij in essentie één zijn.
De symboliek van onsterfelijkheid verwijst naar Alice in Wonderland, waarin Alice in een droomstaat terechtkomt bij het huis van de Maartse Haas. Daar vindt een theeceremonie plaats waarbij de tijd altijd stil blijft staan. Deze scène inspireerde de omgeving van de dienstmaagd: een theepot, een waterkruik, verse kruiden, theekruiden en een theekopje met drie symbolen van eeuwig leven. Het klokje van de haas staat voor altijd op twaalf uur.
Voor De Gezonken Meesters moest niet alleen De Dienstmaagd met de Dode Haas tot leven komen, maar moest ook het hele creatieve proces worden vastgelegd op film. In deze video zijn alle stappen te zien die leidden tot haar versie van Gabriel Metsu—een montage van al haar vlogs achter elkaar.

7 | I am not my body #1 – Magritte | 2023
Materiaal: Hoogwaardige print in baklijst
Maat: 45 b x 60 h cm
€ 1.100
De eerste in deze reeks is De Mensenzoon van Magritte, een werk waarmee Mooniq zich sterk verbonden voelt vanwege de boodschap die Magritte uitdraagt: “Het menselijk verlangen om te zien wat er achter het zichtbare schuilt.” Precies deze uitbreiding van bewustzijn brengt ze tot uiting in haar versie van De Mensenzoon.
Het creëren van dit werk was een boeiende ontdekkingstocht in kijken. Zo viel het haar op dat in het origineel de rechterarm van de man is omgedraaid, iets wat te zien is aan de stand van de hand en de bolling van de elleboog. Uiteraard heeft ze dit detail ook in haar versie verwerkt.

8 | I am not my body #2 – Melkmeisje | 2023
Materiaal: Hoogwaardige print in baklijst
Maat: 50 b x 60 h cm
€ 1.450
De contouren van het lichaam van Het Melkmeisje zitten diep verankerd in ons collectieve geheugen. Daarom heeft Mooniq dezelfde contouren aangehouden voor het naakte lichaam, waardoor het meisje in deze nieuwe versie waarschijnlijk iets voller is geworden dan in het origineel.
Het beroemde Vermeermeisje heeft Mooniq bevrijd van haar strak aangesnoerde korset en vond het niet meer dan vanzelfsprekend dat een melkmeisje ronde borsten moest hebben—een lichaam van een echte vrouw, geen zogenaamd ‘perfect’ model zoals magazines ons vaak voorspiegelen. Op intieme wijze kijken we naar haar alledaagse handeling, maar in haar pure naaktheid lijkt ze nog meer vrede uit te stralen. Er is geen preutsheid, geen schaamte en geen opgeklopte seksualiteit.
De kleur van haar lichaam was een bewuste afweging. Zou ze spierwit zijn? Of toch een beetje gebruind, omdat ook zij misschien soms in de zon kwam? Om haar gebruinde gezicht mooi te laten harmoniëren met haar lichaam, heeft Mooniq haar borstkas een zweem van roze gegeven.
Een leuk detail in dit werk is het vrijgekomen keramieken tegeltje onderaan op de muur, waar in het origineel haar blauwe rok voor hing. Hiervoor heeft ze een nieuw tegeltje ontworpen in dezelfde stijl als de andere drie tegels in het schilderij. Het toont een zittend figuurtje in meditatie, als subtiele verwijzing naar de spiritualiteit van het werk.

9 | Het Compassie meisje | 2020
Materiaal: Marmerhars
Maat: 18,5 h x 20 b x 23 d cm.
Het Compassie meisje is een klein meisje met een grote boodschap—een boodschap van mededogen, liefde en vertrouwen. Ze ontstond op een onvergetelijke Paaszondag, in een tijd waarin de wereldwijde pandemie het dagelijks leven had lamgelegd door angst. Nederland ging voor het eerst in lockdown. Mooniq vond het hartverscheurend om te zien hoe mensen bang voor elkaar waren en voelde de drang om iets te doen dat juist onze onderlinge verbondenheid zou versterken. Zo werd het Compassie meisje geboren.
Het Compassie meisje heeft een missie: het verspreiden van een Virus van Compassie, zodat ieder mens zich herinnert dat compassie een van onze krachtigste eigenschappen is. Zonder compassie zou de mensheid niet kunnen overleven.
Ella, het Compassie meisje is een kinderverhaal geschreven door Marisa Willemsen. Zij liet zich inspireren door het beeldje en nam deel aan de Compassie Challenge die was uitgeschreven op Facebook. Het resultaat is een prachtig en ontroerend verhaal over liefde, pijn, vriendschap, verlies en, natuurlijk, heel veel compassie. Dit kinderverhaal is naast een boekje ook als verschenen als video.

10 | I am not my body #4 – Napoleon | 2023
Materiaal: Hoogwaardige print in baklijst
Maat: 40 b x 60 h cm
€ 1.250
Bij het uitkleden van zijn uniform verliest Napoleon zijn identiteit en persoonlijkheid als krachtige keizer en veldheer, en wordt hij een ‘gewone man’. Vervolgens wordt via de titel I am not my body ook de laag van vlees en bloed symbolisch afgeworpen, waardoor alleen het onzichtbare I am Spirit resteert.
Hoewel de hand-in-de-jas-pose in de achttiende eeuw populair was, heeft Mooniq voor dit werk de theorie aangenomen dat Napoleon veel maagproblemen had. Daarom zie je hem niet simpelweg een pose aannemen, maar daadwerkelijk van de pijn in zijn maagstreek knijpen. Napoleon hield van eten en snoepte graag. Zo dronk hij ’s nachts graag chocolademelk. Ze heeft hem daarom een ietwat mollig lijf gegeven. Op zijn lichaam zijn bovendien schrammen en littekens zichtbaar—sporen van zijn oorlogsverleden.

11 | I am not my body #3 – Whistler’s Mother | 2023
Materiaal: Hoogwaardige print in baklijst
Maat: 60 b x 60 h cm
€ 1.200
De zwarte jurk uit het beroemde schilderij Whistler’s Mother hangt in deze versie als een grote lap stof over de stoel. De strenge, zwarte kleur die haar lichaam ooit omhulde, heeft plaatsgemaakt voor de kwetsbaarheid van haar huidskleur, met sproetjes op haar bovenlijf en zichtbare aderen op haar bovenbenen.
Tijdens het maken van dit werk ontdekte Mooniq dat de anatomie van haar benen in het origineel niet helemaal klopte. Omdat ze de originele vormen exact wilde aanhouden, heeft ze haar extra lange bovenbenen gegeven—een detail dat zonder de jurk ineens opvalt.

13 | I am not my body #5 – Mona Lisa / Mon Salaì | 2024
Materiaal: Hoogwaardige print in baklijst
Maat: 40 b x 60 h cm
€ 1.350
De mythe rond de Mona Lisa suggereert dat zij geen vrouw was, maar een man.
Leonardo da Vinci omringde zich graag met mooie jonge mannen en had een bijzondere band met zijn leerling en model Salaì, die meer dan dertig jaar bij hem woonde als muze en artistieke inspiratiebron. Er wordt beweerd dat Salaì niet alleen zijn model was, maar ook zijn geliefde—al bleef hun relatie in het geheim, omdat homoseksualiteit in die tijd verboden was. Misschien was Salaì wel de bewaarder van Leonardo’s diepste en meest erotische fantasieën.
Toen Leonardo overleed, erfde Salaì De Mona Lisa. Schetsen en schilderijen tonen opvallende overeenkomsten tussen Salaì’s uiterlijk en dat van de Mona Lisa. Bovendien wordt gesuggereerd dat de titel een anagram is voor Mon Salaì (Mijn Salaì).
Zeker weten zullen we het nooit, maar juist vanwege deze mythe heeft Mooniq de Mona Lisa het lichaam van een jongeman gegeven. Dit werk ontstond exact vijfhonderd jaar na Salaì’s overlijden—een eerbetoon aan hun verboden liefde.

15 | Geert Naaykens | 2022
Materiaal: massief glas
Maat: 31 h x 24 b x 21 d cm.
Het is een zeer arbeidsintensief proces om een massief portret in glas te maken.
Deze video brengt dit bijzondere maakproces in beeld

16 | Little Hanging Man | 2015
Materiaal: varkensblaas en glow-in-the-dark klei
Maat: 16 h x 6 b x 8 d cm.
Jaren nadat ze dit werk had gemaakt, ontdekte Mooniq dat ze als foetus deel uitmaakte van een tweeling. Little Hanging Man blijkt een onbewuste visualisatie van haar ongeboren tweelingbroer.
Het beeld begon als een kleine schets voor een levensgrote versie. Het oorspronkelijke plan was om deze ondersteboven hangende figuur, omsloten door een vlies, levensgroot in een boom te plaatsen. Dit idee is echter nooit gerealiseerd.

22 | Gara | 2016
Materiaal: Was, gips, hout, slangenvel (python)
Maat: 2.100 h x 800 b x 60 d x cm.
Groei is een onvermijdelijke eigenschap van het bewustzijn en als mens zijn we in constante verandering. Zoals het vel van een slang na verloop van tijd niet meer past, ontwikkelt ons bewustzijn. Op een gegeven moment passen onze oude patronen, overtuigingen of identiteit niet meer in onze nieuwe ontwikkeling. Gara belichaamt een transformatie van schijnbare stilstand in groei. Een tijd van ongemak waarin Gara niet langer past in de vrouw die ze wil zijn. Aan de achterkant is te zien dat de basis van Gara wankel is, kwetsbaar en nog niet volgroeid. Een fase van ongemak en geduld.
Voor meer foto’s, kijk op website Mooniq.

26 | Little Ichiko | 2019
Materiaal: gips
Maat: 15 h x 19 b x 18 d cm.
Dit beeld won De Nederlandse Portretprijs 2019.
Het kleine Japanse meisje ontmoette ik in Eindhoven tijdens de Dutch Design Week 2018. Tien dagen lang boetseerde ik iedere dag een live ‘snelschets-portret’. Moeder Yuko exposeerde op dezelfde locatie als ontwerper en kwam iedere dag even lang met haar kindje. Yuko was dol op mijn werk en ik op haar meisje. Ik zag haar iedere dag, vaak spelend op de grond met de grindsteentjes die er lagen. Mijn handen begonnen te jeuken omdat ik haar graag wilde boetseren.
Op de laatste dag bleek er ruimte te zijn om little Ichiko tevreden spelend op mijn boetseer plateau te kunnen ontvangen. De vreugdevolle momenten met haar heb ik vereeuwig in dit kleine portret. Ze kwam in anderhalf uur uit mijn vingers!
Bekijk o.a. de leuke video-impressie over hoe het beeldje tot stand kwam.

27 | Rembrandt van Rijn | 2019
Materiaal: marmerhars
Maat: 34 h x 28 b x 27 d cm.
Voor dit portret liep Mooniq tegen een interessante uitdaging aan: hoe ziet Rembrandt er eigenlijk van de zijkant uit? Een aantal zelfportretten van Rembrandt hielpen haar om informatie te onthullen over de vormen van zijn gelaat. Bijvoorbeeld de lengte van zijn neus, de vouwen in zijn kin en de ronding van het voorhoofd.
Het schilderij Zelfportret met twee cirkels was haar uitgangspunt voor de sculptuur. Hoe langer ze naar dit schilderij keek, des te meer ze zijn binnenwereld meende te kunnen lezen. Ze zag Rembrandt met een tevreden karakter en een innerlijke rust. Naast zijn statige voorkomen vol zelfvertrouwen zag ze ook steeds een bepaalde guitige gezelligheid. Dit karakter wilde ze op eigen wijze vangen, met een krachtige, schilderachtige en gedurfde toets.
U vindt hier meer foto’s en informatie.

41 | In de wacht | 2015
Een werk dat je gemakkelijk over het hoofd zou kunnen zien, omdat het ondersteboven aan het plafond hangt. Het figuur roept de associatie op met een cocon, een symbool van transformatie om te ontpoppen in een volgende fase.
Als mens ervaart iedereen weleens een periode waarin het lijkt alsof er geen vooruitgang is. Toch staat er, zelfs in deze ogenschijnlijke stilstand, niets écht stil. Onder de oppervlakte voltrekken zich diepgaande processen van verandering. Dit werk verbeeldt een fase waarin geduld, acceptatie en vertrouwen op de proef worden gesteld