Stedelijk Museum Meppel

van 13.00-17.00 uur
uitgezonderd Kerst, Nieuwjaarsdag,
Pasen en Pinksteren.

Woensdag t/m zondag geopend van 13.00-17.00 uur, uitgezonderd Kerst, Nieuwjaarsdag, Pasen en Pinksteren.

Verloren schilderij Stien Eelsingh in bruikleen

Stien Eelsingh schilderde ‘Man met bruine pet’ in het midden van de jaren twintig. In deze tijd bestudeerde ze expressie op gezichten, die ze nauwkeurig vastlegde. Ze had een voorkeur voor doorleefde types. Daar zat volgens haar echt karakter in. Ze haalde haar modellen van de straat. Vader Noordhuis kende Stien Eelsingh en ruilde het portret tegen een kist. Staphorster moeder Noordhuis was er minder van gecharmeerd en borg het op. Jaren later vond Eef Noordhuis het op de bovenste plank van een grote kast. Of, zoals deze connaisseur van antieke meubels zegt: het zakdoekenplankje van een kabinet. Het portret, in voornamelijk bruine tinten, is binnenkort te zien in Stedelijk Museum Meppel.
Bekijk onderstaand filmpje van RTV Meppel.